DAGMARA VEREŠPEJOVÁ, riaditeľka RCPU a mentorka

Vidím zmysel v rozvoji kultúry školy, vzťahov, komunikácie, prepájaní formálneho a neformálneho vzdelávanie v školách, čo prináša pridanú hodnotu v oblasti rozvoja zručností žiakov, učiteľov, vychovávateľov a ďalších dôležitých ľudí v prostredí školy.
Študovala som na Prešovskej univerzite v Prešove odbory pedagogika – telesná výchova a sociálna práca. Som spoluzakladateľkou CeNef - centra pre podporu neformálneho vzdelávania v Prešove, v ktorom pôsobím aj ako lektorka vzdelávacích a rozvojových programov.
Súčasná práca mentorky mi dáva príležitosť a priestor podeliť sa so svojimi skúsenosťami v oblasti neformálneho vzdelávania, rozvoja soft skills a práce s ľuďmi. Prácu mentorky vnímam ako vzájomné obohacovanie, možnosť rozvíjať sa a komunikovať s ľuďmi. Ako lektorka RCPU Prešov sa venujem témam: manažment zmien, líderstvo, supervízia, rola učiteľ, klíma školy a i.
PETER SÝKORA, mentor
[email protected], +421 918 624 991

Ako otec dvoch detí, ktoré vstupujú do procesu vzdelávania, budem veľmi rád, ak svojou mentorskou činnosťou prispejem k jeho napredovaniu a prispôsobovaniu sa podmienkam 21. storočia.
Vyštudoval som Ekonomickú univerzitu v Prahe. Doposiaľ som pracovne pôsobil v rámci projektu Národné podnikateľské centrum v regiónoch. Formou školení a workshopov sme pomáhali klientom v začiatkoch podnikania.
Profesijne sa venujem lektorovaniu hlavne formou neformálneho vzdelávania. Ide o zážitkové školenia z oblastí rozvoja mäkkých zručností, finančnej gramotnosti, kritického myslenia a mediálnej gramotnosti v online priestore.
ĽUDMILA KÓNYOVÁ, mentorka
[email protected], +421 918 627 428

Moderný učiteľ nie je len ten, kto učí, ale aj ten, kto sa učí. A to je i môj prípad. Práca so žiakmi ma každodenne obohacuje, inšpiruje, nabíja energiou a radosťou. Vediem ich k dobrovoľníctvu, aktívnemu občianstvu i sociálnym projektom. Dnešná škola nie je len o vedomostiach, ale najmä o hodnotách a vzťahoch.
Učím SJL a DEJ, som spoluautorkou najnovších učebníc a cvičebníc pre ZŠ i SŠ. Možnosť robiť mentora je pre mňa výzvou. Chcem trpezlivo pomáhať hľadať ľuďom ich potenciál, rozvíjať silné stránky, spoločne objavovať a pomenúvať možné kroky v raste.
Menia sa nám žiaci, meníme metódy práce s nimi. Sama rada experimentujem najmä počas projektového a blokového vyučovania. Pozývam všetkých záujemcov na zmysluplnú cestu spoločného napredovania.
GALINA ČAJKOVÁ, mentorka
[email protected], +421 918 623 003

Milé slovo, ľudské pochopenie a cesty k cieľom v našom učiteľskom poslaní smerujeme k iným. Mentoring je pre mňa krásnou cestou ako empatiu, ocenenie, pozornosť a skúsenosti darovať učiteľom.
Som učiteľka, cvičná učiteľka, autorka projektov, metodík, inovácií. Špecializujem sa na personalizované učenie, projektové vyučovanie, učebné štýly, efektivitu v učení, individualitu žiaka. Mojou doménou nie je teória, ale prax, mojou snahou je učiť bez stresov a hľadať v každom to naj. Baví ma učiť inak. To všetko v predmetoch biológia, geografia a v envirooblasti.
Ak mi dovolíte vstúpiť do Vášho učiteľského sveta, rada vás budem na vašej ceste v úlohe mentorky sprevádzať...
PETRONELA KOVAĽOVÁ, mentorka
[email protected], +421 918 627 593

Svoju vášeň pre vzdelávanie som našla ako dieťa u svojho prvého učiteľa a milujem ju doteraz. Spolupodieľať sa na zlepšovaní vzdelávacieho procesu považujem za skvelú príležitosť. Práca mentorky je pre mňa spôsob, ako podať získané skúsenosti ďalej.
Vzdelanie a prax som získala ako učiteľka spoločensko-vedných predmetov, ktoré som rozšírila o špeciálnu pedagogiku, v ktorej vidím aj hlbší zmysel a teraz pôsobím aj ako interná doktorandka na Katedre špeciálnej pedagogiky na Prešovskej univerzite.
Moja práca mi dala mnoho skúseností v rámci inklúzie a rada sa o ne podelím s kolegami. Inklúzia nie je len pre žiaka, ale aj pre učiteľa. Myslím si, že učiteľ si zaslúži priestor pre svoj rast a ja mu budem rada pomocnou rukou.
DANKA KOŽLEJOVÁ, mentorka
[email protected], +421 918 629 982

V RCPU pracujem od jeho vzniku. Dáva mi možnosť zúročovať svoje viac ako 30. ročné skúsenosti učiteľky v práci mentorky/lektorky.
Našou, a teda aj mojou úlohou, je sprevádzať učiteľov na ceste ich profesijného rastu v zmysle potrieb prebiehajúcej reformy. Chcem poďakovať všetkým mnou mentorovaným za túto možnosť. Spätná väzba ukázala, že naša, a teda aj moja činnosť, má zmysel. Mnohí mentorovaní si uvedomili svoje kvality, našli v sebe skrytý potenciál, ktorý môžu rozvíjať, prijali potrebu zmeny v zmysle potrebnej reformy.
Ako lektorka sa venujem témam, ktoré predstavujú reformu ako zmenu cez manažment zmien, hodnoteniu ako daru, ktorý môže učiteľ dať, ale aj získať, komunikácií ktorá tvorí základ našich vzájomných interakcií medzi žiakmi – učiteľmi – vedením – rodičmi. Rovnako sa snažím poukázať na to, že 90% žiakov, s ktorými máte problémy, si takto rieši svoje problémy. Za dôležitú, vzhľadom na dobu, v ktorej žijeme, považujem aj tému rozvoja mäkkých zručností, komplexných kompetencií. A bez pravidiel nič nefunguje tak, ako by malo.
Dajte si šancu vyskúšať osobné sprevádzanie mentora/mentorky z nášho tímu, získať iný uhol pohľadu na to, čo robíte. Lebo - za vyskúšanie nič nedáte J. Ak to budem ja, budem rada.
ANNA MATUŠÍKOVÁ, mentorka
anna.matusikova@unipo.sk, +421 948 233 176

Transformácia je badateľná v mnohých sférach dnešnej spoločnosti. Tak ako inde aj vo vzdelávaní bude úspešná len vtedy, ak bude paralelne prebiehať v myslení každého z nás. Ako učiteľka cudzích jazykov s niekoľkoročnými skúsenosťami z prostredia základných škôl v Prahe viem, že učenie má byť rovnocenným procesom, v ktorom sa učitelia aj žiaci vzájomne obohacujú. Vyštudovala som na Prešovskej univerzite v Prešove odbor Učiteľstvo pre 1. st. ZŠ. V danom odbore som zároveň absolvovala v roku 2011 rigorózne konanie. Svoje odborné zameranie som rozšírila o štúdium anglického jazyka na Masarykovom ústave na ČVUT v Prahe.
V dnešnej dobe je otvorená a podnetná komunikácia, ktorá vytvára príjemné a inšpiratívne prostredie pre všetkých, dôležitejšia než kedykoľvek predtým. Za kľúčové považujem vytvoriť atmosféru vzájomného rešpektu a láskavosti, a to aj preto lebo som mamou dvoch chlapcov v teenegerskom veku.
Rovnako tak vnímam aj oblasť mentorovania učiteľov - tá nie je len o poskytovaní odborných rád, ale aj o empatii a porozumení ich potrebám.
JÚLIA CHOVANCOVÁ, mentorka
[email protected], +421 908 626 089

Školstvo je ako
živý organizmus, ktorý sa potrebuje meniť a napredovať podľa potrieb
spoločnosti a pripravovať tak naše deti na výzvy budúcnosti, ktoré ich
čakajú a som veľmi rada, že mám možnosť byť súčasťou takejto zmeny.
Už ako začínajúci učiteľ som využívala inovatívne metódy vo výučbe s cieľom nadchnúť žiakov pre môj predmet a ovplyvniť ich motiváciu k učeniu. Na hodine mám rada, keď si žiaci vedomosti osvojujú prakticky, zamýšľajú sa, a na výsledky svojej práce prídu sami. Snažím sa rozvíjať ich vzájomnú komunikáciu a sebapoznanie.
V praxi sa snažím byť pre žiakov učiteľ – sprievodca, ktorý rešpektuje ich individualitu a potreby. A takto vnímam aj prácu mentora. Pozývam Vás do vzájomnej spolupráce a verím, že spoločne budeme kráčať po ceste k zlepšovaniu sa a napredovaniu.
INGRID PRUŽINSKÁ, mentorka
ingrid.pruzinska@unipo.sk, +421 918 633 171
„Rob to, čo miluješ a miluj to, čo robíš.“
Táto myšlienka ma sprevádza nielen v osobnom živote, ale najmä počas môjho dlhoročného pedagogického pôsobenia na ZŠ a SŠ. Som zanietená učiteľka, ktorá svoju prácu vykonáva s nadšením.
Učenie je moja celoživotná láska. Na hodinách vytváram atmosféru pochopenia, prijatia a vzájomného rešpektu. Žiakov podporujem v ich tvorivom snažení. Verím, že učiteľ je nielen autoritou, ale aj partnerom. Preferujem individuálny prístup, empatiu a otvorenosť. Hľadám nové a efektívne metódy vyučovania, som otvorená novým výzvam, ktoré prináša poslanie učiteľstva.
Ako mentorka chcem podať pomocnú ruku učiteľom, ktorí chcú rásť.