Bilancujeme prvý rok fungovania RCPU Prešov
Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny v škole.
Vzdelávací seminár - Podpora podnikavosti mladých ľudí
Pozývame Vás na celodenný seminár: „Podpora podnikavosti mladých ľudí“, ktorý sa uskutoční dňa 20.6.2024 na Spojenej škole, Masarykova 24, Prešov od 8:00 do 14:00 hod.
Prihlásiť sa môžete na tomto linku: https://forms.gle/LdxXX5p7RW2aSzs67
Zámerom semináru je rozvoj zručností a kompetencií podnikavosti a ich úloh sprevádzania na ceste k úspechu mladých ľudí v dnešnom svete.
V rámci obsahu seminára Vám predstavíme:
- online nástroj na tvorbu business plánu s využitím AI,
- entrecomp - kompetencie podnikavosti,
- 10 krokov rozvoja podnikavosti na školách,
- panelová diskusia.
Prihlasovanie na konferenciu je otvorené do 18.6.2024. Prihlásiť sa môžete na tomto linku: https://forms.gle/LdxXX5p7RW2aSzs67
Organizačné informácie:
- účasť na vzdelávacom seminári má obmedzenú kapacitu,
- vzdelávací seminár pre účastníkov je bezplatný,
- zabezpečený bude coffee break,
- cestovné náklady si hradí účastník sám (resp. vysielajúca škola/organizácia),
- účastníci vzdelávacieho semináru dostanú potvrdenie o absolvovaní.
Hlavní organizátori vzdelávacieho semináru:
CeNef Prešov – www.cenef.sk
Impact Nation Institute – www.impactnation.institute
Regionálne centrum podpory učiteľov Prešov - www.rcpupo.sk
Kontakty:
- CeNef: 0915 331 832, [email protected]
- RCPU: 0918 634 453, [email protected]
Už 5.6.2024 sa vidíme na zážitkovej konferencii: Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny v škole.
Už 5.6.2024 sa vidíme na zážitkovej konferencii: Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny v škole.
PROGRAM KONFERENCIE:
8.00 - 8.30 registrácia účastníkov
8.30 - 8.40 otvorenie konferencie
8.40 - 9.00 príspevok Dominika Hradiská, riaditeľka Platformy dobrovoľníckych centier a
organizácií
9.00 - 9.30 prezentácia Service learning projektov škôl
9.30 - 10.15 Interaktívna prednáška: Ako sa mení dnešná Generácia Z?
Alena Tomanová z organizácie YouthWatch
10.15 - 10.40 prednáška Dobrovoľníctvo – nástroj zmeny v školách...? Dagmara Verešpejová,
riaditeľka Regionálneho centra podpory učiteľov Prešov
10.40 - 11.10 coffee break
11.10 - 11.30 predstavenie lektorov workshopov a presun na workshopy
11.40 - 13.40 5 paralelných interaktívnych workshopov
14.00 - 15.00 voľná diskusia a sieťovanie
V rámci prihlasovania si môžete vybrať jeden z nasledujúcich workshopov:
Trendy v životnom štýle mladých ľudí- generácia Z
Čím žije dnešná generácia mladých ľudí, čo všetko ju ovplyvňuje a aký to má dopad na ich hodnoty, prežívanie a správanie? Čo sú novovynárajúce sa potreby? Počas interaktívnej prezentácie sa dozviete podrobnejšie informácie o vybraných trendoch. Budeme spoločne diskutovať o tom, ako vplývajú na mladých ľudí technológie, zelené témy a celkové spoločenské dianie a aký to má dopad na ich správanie, ako aj to prečo, tak veľmi vyskakuje téma duševného zdravia mladých ľudí.
Trendy ponímame ako kvalitatívny prieskum, ktorým sa snažíme zachytávať nové fenomény zo života mladých ľudí. Ide o metodiku, ktorú sme prebrali od belgickej marketingovej agentúry TrendWolves. Vďaka sieti mladých trendspotterov sa snažíme mapovať všetky elementy z kultúry mládeže, čo nám poskytuje unikátny pohľad na mládež v celej šírke.
Túto tému Vám predstaví na interaktívnej prednáške a v rámci workshopu lektorka Alena Tomanová.
Alena Tomanová
Vyštudovala Pedagogickú fakultu na Univerzite Komenského v Bratislave. Od roku 2008 sa venuje neformálnemu vzdelávaniu v práci s mládežou. Pracovala v Iuventa-Slovenský inštitút mládeže v Národnej agentúre pre program Mládež v akcii/ Erasmus+, kde mala na starosti medzinárodnú školiacu stratégiu a uznávanie neformálneho vzdelávania.
Momentálne pôsobí v organizácii YouthWatch, kde sa venuje metodickým, výskumným a školiteľským činnostiam. Zamestnáva ju najmä mapovanie nových trendov v životnom štýle mladých ako aj prinášanie inovácií zo zahraničia do oblasti neformálneho vzdelávania v práci s mládežou ako napr. futures literacy. Je súčasťou mapy sociálnych inovátorov, ktorú vytvorila Nadácia Pontis a Ashoka.
Viac sa o lektorke dozviete tu: https://youthwatch.sk/o-nas/nas-tim/
Dobrovoľníctvo – nástroj zmeny v školách...?
Workshop bude zameraný na porozumenie ako implementovať dobrovoľníctvo do škôl, aby sa stalo prirodzenou súčasťou života žiakov i učiteľov. Poukážeme na možné benefity dobrovoľníctva pri napĺňaní základných cieľov kurikulárnej reformy v školách. Vytvoríme spolu priestor v školských vzdelávacích programoch pre dobrovoľníctve aktivity, ktorými vieme naštartovať pozitívne zmeny v školách.
Ako Vám môže spolupráca v komunite cestou dobrovoľníctva pomôcť pri zavádzaní kurikulárnej reformy Vám bližšie predstaví lektorka a zároveň riaditeľka RCPU Prešov Dagmara Verešpejová.
Dagmara Verešpejová
Súčasná riaditeľka RCPU Prešov vidí zmysel v tom, že neformálne vzdelávanie má pridanú hodnotu pre spoločnosť, predovšetkým v oblasti rozvoja mladých ľudí a využitia ich potenciálu pre komunitu, v ktorej pôsobia. Od roku 2004 sa v Rade mládeže Prešovského kraja venovala problematike neformálneho vzdelávania mladých ľudí i pracovníkov s mládežou a dobrovoľníctvu. V minulosti pôsobila v organizácii Iuventa – Slovenský inštitút mládeže na pozícii regionálnej odbornej riešiteľky Národného projektu Komprax – kompetencie pre prax. Vyštudovala pedagogiku a sociálnu prácu v Prešove. V roku 2015 bola zaradená na Mapu sociálnych inovátorov, ktorí menia Slovensko k lepšiemu, vypracovanou organizáciami Ashoka a Nadácia Pontis.
Service learning: ako zažiť dobrodružstvo učenia I.-III.
Opis: Service learning je vyučovacia a učebná stratégia pre prácu s mládežou. Service learningové aktivity reagujú na autentické potreby komunity a sú realizované v spolupráci s komunitou. Študenti a študentky sú zároveň angažovaní do plánovania, prípravy aj hodnotenia samotnej aktivity, sú lídrami a líderkami a pracujú na vlastnom rozvoji. Service learning je začlenený do akademického kurikula tzn. že teoretická príprava je prepojená so získavaním praktických skúseností. Predstavuje zároveň ideálny koncept implementácie výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu v prostredí všetkých stupňov škôl a rôznych školských zariadení. Rešpektuje všetky princípy výchovy a vzdelávania k dobrovoľníctvu zahrnuté v koncepcii výchovy a vzdelávania detí a mládeže k dobrovoľníctvu, ktorá bola na Slovensku prijatá v r. 2018. Na workshope vám predstavíme základnú filozofiu, ako zažiť dobrodružstvo v škole cez service learningovú stratégiu.
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD., dekanka Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici
Je držiteľkou certifikátu „Moderná učiteľka“ od spoločnosti Microsoft Slovensko (2005).
V pedagogickej činnosti vyučuje problematiku vstupu začínajúcich učiteľov do praxe, všeobecnej didaktiky, všeobecnej pedagogiky, alternatívnych pedagogických koncepcií, multikultúrnej a sexuálnej výchovy, legislatívy a manažmentu školstva, pedagogickej komunikácie a prierezových tém v edukácii. Od roku 2013 sa podieľa na výučbe spoločného univerzitného predmetu service learning (učenie sa službou). V roku 2015, ako členka autorského tímu, získala Cenu rektora UMB za vysokoškolskú učebnicu Service learning. Inovatívna stratégia učenia (sa). V oblasti vlastného ďalšieho vzdelávania (sa) sa zameriava na posilňovanie vedecko-výskumných kompetencií.
Viac sa o lektorke dozviete tu: https://www.pdf.umb.sk/lrovnanova/
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD., prodekanka pre pedagogickú činnosť Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici
Na PF UMB v Banskej Bystrici pôsobí od roku 2003. Vo svojej vedecko-výskumnej, pedagogickej a publikačnej činnosti sa venuje okrem iného inováciám v oblasti výchovy a vzdelávania (service learning, neformálne vzdelávanie, Medzinárodná cena vojvodu z Edinburgu, mentoring) a odborným praxiam.
Od roku 2013 je súčasťou tímu, ktorý na UMB implementuje stratégiu service learning. V roku 2015 ako členka autorského tímu získala Cenu rektora UMB za vysokoškolskú učebnicu Service learning. Inovatívna stratégia učenia (sa). Je členkou Slovenskej spoločnosti pre plánované rodičovstvo (SSPR), členkou Centra dobrovoľníctva v Banskej Bystrici.
Viac sa o lektorke dozviete tu: https://www.pdf.umb.sk/lnemcova/
Mgr. Iveta Harváneková, pôsobí v súčasnosti v RCPU Lučenec. Má za sebou dlhoročné skúsenosti v supervízii a ako lektorka neformálneho vzdelávania a Service learningu. Service learning úspešne implementovala a viedla v podobe dobrovoľníckeho programu na strednej škole. Je jej blízky rozvoj zručností 21. storočia a má veľmi pekné výsledky pri práci s ľuďmi v náročných podmienkach – pod tlakom, stresom či pred vyhorením, obzvlášť pri vedúcich pozíciach.
Viac sa o lektorke dozviete tu: https://www.rcpulucenec.sk/tim/
Zážitková konferencia: Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny v škole.
Pozývame Vás na zážitkovú
konferenciu: „Dobrovoľníctvo ako nástroj zmeny v škole“, ktorá sa
uskutoční dňa 5.6.2024 na Prešovskej univerzite v Prešove od 8:00
do 15:00 hod.
Zaregistrovať sa môžete na tomto linku: https://forms.office.com/e/axZ4SN7DjQ
Zámerom konferencie je
V rámci obsahu konferencie Vám
-
- prezentáciu
- príklady dobrej praxe
pre školy a inšpiráci
- f
- poznatky o spôsoboch ako prepájať teóriu s praxou a ako rozvíjať žiakov s prepojením na komunitu, v ktorej žijeme,
- použiteľné informácie pre zmenu „zdola“ alebo
Súčasťou konferencie bud
Viac o workshopoch a programe konferencie nájdete TU : /novinky/params/post/4528047/uz-562024-sa-vidime-na-zazitkovej-konferencii-dobrovolnictvo-ako-nastroj-zm
●
●
●
●
●
●
- účasť na konferencii a workshopoch má obmedzenú kapacitu,
- prihlasovanie na worskhopy bude spustené od
- konferencia pre účastníkov je bezplatná,
- zabezpečený bude coffee break,
- cestovné náklady si hradí účastník sám (resp. vysielajúca škola/organizácia),
- účastníci konferencie budú mať prednostné právo registrovať sa na bezplatné inovačné vzdelávanie Service learning (jeseň 2024).
Regionálne centrum podpory učiteľov
Prešov (www.rcpupo.sk) a Prešovské dobrovoľnícke centrum
Zaregistrovať sa môžete na tomto linku: https://forms.office.com/e/axZ4SN7DjQ
Prajeme vám pokojné prežitie Veľkonočných sviatkov
Pozývame vás na metodický seminár pre učiteľov ANJ na ZŠ (1.-5. ročník)
Registrovať sa môžete na tomto linku: http://bit.ly/SKwebi24
Pozývame vás na konferenciu - Hodnotové vzdelávanie v 21. storočí
Link na prihlásenie na konferenciu:
DOBRODRUŽSTVÁ ŠKOLSKEJ REFORMY
O dobrodružstvách školskej reformy si môžete prečítať v novom komikse. Dozviete sa, čo nové prináša kurikulárna reforma deťom, ale aj učiteľom a učiteľkám na školách, a tiež to, prečo vlastne vznikla.
Rovnako ako kurikulárna reforma, aj komiks uvádza deti v hlavných úlohách. Prajeme príjemné čítanie.
Bilancujeme prvých 6 mesiacov fungovania RCPU Prešov
Neformálna diskusia - "Len som sa chcela páčiť"...
OZ Trojlístok vás pozýva na ďalšiu neformálnu diskusiu, tentokrát na tému „Len som sa chcela páčiť“... alebo čo majú poruchy príjmu potravy spoločné so (spolu)závislosťou?“.
Diskusia sa tentokrát bude konať na zmenenom mieste - v klube Stromoradie (Konštantínova 8337/7A, Prešov), dňa 8. februára 2024 v čase od 17.00 do 19.00 hod.Diskutujúcimi budú Leszja Geci (psychiatrička, FNsP J. A. Reimana Prešov, No More Stigma, n.o.), Andrej Nikulin (klinický psychológ a psychoterapeut, Bardejovské kúpele, a. s.) a Denisa Šoltésová (sociálna pracovníčka a riaditeľka Trojlístok n.o.)
Príďte si s nami posedieť na kávičku :)
Rozbehli sme vzdelávania
Jednou z náplni práce nášho
centra je aj poskytovanie bezplatného vzdelávania pre PZ a OZ, ktorí
o to prejavili záujem, prípadne školám v podobe aktualizačného
vzdelávania.
Pre ZŠ s MŠ v Bajerove sme pripravili aktualizačné vzdelávanie na tému „Hodnotenie detí a výkonov žiakov“. Vzdelávanie bolo prispôsobené podmienkam školy a potrebám účastníkov. Podľa spätnej väzby ho väčšina účastníkov označila za prospešné a obohacujúce, čo si ako lektorka veľmi vážim. Počas vzdelávania vládla pracovná atmosféra. Záverečná diskusia priniesla množstvo otázok spojených s reformou, preto druhá časť aktualizačného vzdelávania sa bude venovať práve zmene, ktorú prináša kurikulárna reforma. Z pohľadu RCPU sa budem venovať zmenám v nastavení cieľov vzdelávania a tomu, ako so zmenou pracovať.
Keďže v rámci reformy sa má zmeniť aj hodnotenie výkonov žiakov, túto tému ponúkame aj ako samostatný workshop „Ako na hodnotenie „po novom““ - 22. 2. 2024. Aj naďalej táto oblasť ostáva v ponuke ako možnosť aktualizačného vzdelávania pre vašu školu.
V ponuke vzdelávania nášho RCPU je aj prednáška 12. 12. 2023 Ako na zmenu? Začnime u seba ...
Danka Kožlejová, mentorka RCPU
Seminár: Ako hodnotia dobrí učitelia
„Ukážte mi, ako hodnotíte žiakov, a ja vám poviem, aká ste škola.“
Niektorí naši mentori sa v októbri – novembri zúčastňujú vzdelávania zameraného na rozvoj kompetencií pedagógov orientovaných na implementáciu inovácií v hodnotení výkonov žiakov. Lektorom seminárov k problematike hodnotenia žiakov je odborník na slovo vzatý – RNDr. Vladimír Burjan. Zamýšľame sa nad tým, aké sú základné funkcie hodnotenia, v čom je problém so známkami, čo je slovné, sumatívne a formatívne, priebežné či súhrnné hodnotenie... a mnoho i.
Prečo sa vzdelávame aj my? Lebo vám chceme byť nápomocní aj v tejto oblasti. Už teraz pripravujeme pre učiteľov základných škôl Prešovského okresu v decembri workshopy, v ktorých budeme zdieľať naše vedomosti a skúsenosti súvisiace s hodnotením. Kontaktujte nás na: https://www.rcpupo.sk/ Sme tu pre vás.
Konferencia pre riaditeľov ZŠ: Najzásadnejšie reformy ZŠ od 1. 9. 2023
Legislatívne novinky • Odmeňovanie • Financovanie
Termín: 14. 11. 2023
Prednáša: doc. JUDr. Jozef Tekeli, PhD., Ing. Jana Sládečková, PhD., Ing. Jarmila Belešová, PhDr. Marek Havrila, PhD.
Miesto konania: Hotel NIVY, Bratislava
Regionálne centrum podpory učiteľov už aj v Prešove
Slovenské školstvo čaká v nasledujúcich rokoch mnoho zmien. Na rozvoji edukačných programov pre žiakov základných škôl sa podieľajú vo vysokej miere Regionálne centrá podpory učiteľov (RCPU). Jedno nové centrum pribudlo aj v Prešove. Jeho prvá prezentácia pre učiteľov základných škôl sa konala práve na pôde Prešovskej univerzity.
Jednotlivé regionálne centrá v rôznych slovenských okresoch zriaďuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM). Začiatkom septembra vzniklo 16 nových centier pre podporu učiteľov. Ich vznik sa viaže na kurikulárnu reformu školstva na Slovensku. Hlavným cieľom tohto rozsiahleho projektu je mentoring učiteľov na základných školách, ktorí vyštudovali pedagogické zameranie v časoch, kedy takáto reforma ešte nepripadala do úvahy.
Predstavitelia RCPU v Prešove oboznámili riaditeľov okolitých základných škôl s tým, ako centrum plánuje spolupracovať s ich pedagógmi. Mentoring základoškolských pedagógov spočíva v ich zaškolení a prispôsobení na reformované edukačné procesy. Tie sa týkajú digitalizácie výučby, jazykovej a komunikačnej gramotnosti, presadzovania vyučovacích jazykov národnostných menšín či blokovej výučby. V nasledujúcich rokoch by sa mali základné školy prispôsobiť na blokový formát výučby, ktorý by zahŕňal 90-minútové hodiny s dlhšími prestávkami, ranné stretnutia tried a spoločné zdieľania v kruhoch. Ale aj spoluprácu medzi žiakmi rôznych ročníkov či zameranie na tvorbu projektov namiesto domácich úloh. Posilnená by mala byť výučba nepísanou – digitálnou formou či prakticky zameraná výučba jazykov. Cieľom je naučiť deti používať cudzí jazyk v komunikácii a nie iba výučba porozumenia cudzích jazykov. Mentorka RCPU Prešov Petronela Kovaľová vysvetlila účel mentoringu slovami Jána Amosa Komenského: „Hľadajme spôsob, aby učitelia menej učili a žiaci viac pochopili.“
(Zdroj: vzdelavanie21.sk)
Ide o najrozsiahlejšie zmeny v rámci školskej výučby na základných školách v ére samostatného Slovenska. A práve preto, že sa školstvo stále obmieňa, je potrebné zaučiť pedagógov, aby sa lepšie adaptovali na nový spôsob výučby. Sami by sa k týmto zmenám totiž nedostali a neboli s nimi na rozdiel od mladších pedagógov konfrontovaní už počas vysokoškolského štúdia. Úloha mentorov je nevyhnutnou súčasťou projektu reformy školstva. „Regionálne centrum podpory učiteľov v Prešove ponúka predovšetkým nami zadefinované 5P: podporu, pomoc, profesionalitu, poradenstvo v oblastiach týkajúcich sa reformy a taktiež partnerstvo týkajúce sa základných škôl okresu Prešov,“ dodala riaditeľka RCPU v Prešove Dagmara Verešpejová. Zároveň podotkla, že: „Prešovské regionálne centrum je jedno z najväčších na Slovensku z hľadiska počtu škôl, ktorým ponúkame naše služby. Od toho sa odvíjalo pridelenie počtu mentorov. K dispozícii máme 13 mentorských miest.“
Podľa jej slov vznik RCPU v Prešove nebol časovo ovplyvnený vonkajšími faktormi, no vznikol podľa plánov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v druhej etape tohto projektu. „Už je spustená aj tretia etapa, kedy budú vznikať aj v Prešovskom kraji ďalšie centrá,“ upresnila riaditeľka Verešpejová. „Veľmi dôležitým poslaním je to, aby tieto centrá boli zriadené na úrovni okresov, pretože každý okres v rámci školstva a vzdelávania je špecifický.“
Pozitívne reakcie vyvolal tento projekt reformy aj u riaditeľov základných škôl v okrese Prešov. „Prínos vzniku RCPU bude dosť značný, keďže vznikne organizácia, ktorá bude vedieť poradiť mojim učiteľom v otázkach, v ktorých si nebudú vedieť poradiť sami. Už teraz sme dohodli stretnutie, ktorým prídu predstaviť činnosť RCPU a budeme využívať v značnej miere pomoc mentorov,“ povedal riaditeľ ZŠ s MŠ Šarišské Bohdanovce Marián Vadas.
(Zdroj: youtube.com/ Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR)
„Netrpezlivo sme na to čakali, keďže sme škola, ktorá vstúpila do tvorby nového kurikula. Máme skúsenosti s mentoringom v rámci programu Teach. Pre našich učiteľov to bude veľká podpora aj v napĺňaní vízií školy,“ odpovedala na otázku prínosu vzniku RCPU v Prešove riaditeľka ZŠ Rokycany Iveta Markovičová. Zároveň spomenula, že ZŠ Rokycany už v tomto čase vyučuje spôsobom charakterového vzdelávania, ktorým vytvára pre žiakov pevný základ na akademické vzdelávanie.
Na Slovensku fungujú rôznymi reformovanými vzdelávacími programami aj iné štátne či súkromné školy. Mentorka Petronela Kovaľová si je vedomá, že tieto reformy môžu priniesť aj skeptické reakcie, a to najmä u rodičov detí. Tvrdí však, že zmenu systému pociťujú viac školy ako samotní rodičia, a že každý rodič chce vidieť svoje dieťa rásť a napredovať. Dodáva, že pomocou projektovej výučby deti rastú, aj keď je pre školy náročná práve fáza prebúrania stereotypného systému výučby a adaptácia na kurikulárnu reformu. Z vlastnej skúsenosti hodnotí, že školy, ktoré napokon prijali tento formát výučby, vykazujú lepšie výsledky a ich žiaci chodia do školy radšej.
Autor: Joachim Benedikt Šulík
Zdroj článku:
https://unipopress.ff.unipo.sk/regionalne-centrum-podpory-ucitelov-uz-aj-v-presove/
Rozvoj lektorských zručností pedagogických a odborných zamestnancov RCPU
Pre viac fotiek kliknite TU.