Prajeme vám pokojné prežitie Veľkonočných sviatkov
Pozývame vás na metodický seminár pre učiteľov ANJ na ZŠ (1.-5. ročník)
Registrovať sa môžete na tomto linku: http://bit.ly/SKwebi24
Pozývame vás na konferenciu - Hodnotové vzdelávanie v 21. storočí
Link na prihlásenie na konferenciu:
DOBRODRUŽSTVÁ ŠKOLSKEJ REFORMY
O dobrodružstvách školskej reformy si môžete prečítať v novom komikse. Dozviete sa, čo nové prináša kurikulárna reforma deťom, ale aj učiteľom a učiteľkám na školách, a tiež to, prečo vlastne vznikla.
Rovnako ako kurikulárna reforma, aj komiks uvádza deti v hlavných úlohách. Prajeme príjemné čítanie.
Bilancujeme prvých 6 mesiacov fungovania RCPU Prešov
Neformálna diskusia - "Len som sa chcela páčiť"...
OZ Trojlístok vás pozýva na ďalšiu neformálnu diskusiu, tentokrát na tému „Len som sa chcela páčiť“... alebo čo majú poruchy príjmu potravy spoločné so (spolu)závislosťou?“.
Diskusia sa tentokrát bude konať na zmenenom mieste - v klube Stromoradie (Konštantínova 8337/7A, Prešov), dňa 8. februára 2024 v čase od 17.00 do 19.00 hod.Diskutujúcimi budú Leszja Geci (psychiatrička, FNsP J. A. Reimana Prešov, No More Stigma, n.o.), Andrej Nikulin (klinický psychológ a psychoterapeut, Bardejovské kúpele, a. s.) a Denisa Šoltésová (sociálna pracovníčka a riaditeľka Trojlístok n.o.)
Príďte si s nami posedieť na kávičku :)
Rozbehli sme vzdelávania
Jednou z náplni práce nášho
centra je aj poskytovanie bezplatného vzdelávania pre PZ a OZ, ktorí
o to prejavili záujem, prípadne školám v podobe aktualizačného
vzdelávania.
Pre ZŠ s MŠ v Bajerove sme pripravili aktualizačné vzdelávanie na tému „Hodnotenie detí a výkonov žiakov“. Vzdelávanie bolo prispôsobené podmienkam školy a potrebám účastníkov. Podľa spätnej väzby ho väčšina účastníkov označila za prospešné a obohacujúce, čo si ako lektorka veľmi vážim. Počas vzdelávania vládla pracovná atmosféra. Záverečná diskusia priniesla množstvo otázok spojených s reformou, preto druhá časť aktualizačného vzdelávania sa bude venovať práve zmene, ktorú prináša kurikulárna reforma. Z pohľadu RCPU sa budem venovať zmenám v nastavení cieľov vzdelávania a tomu, ako so zmenou pracovať.
Keďže v rámci reformy sa má zmeniť aj hodnotenie výkonov žiakov, túto tému ponúkame aj ako samostatný workshop „Ako na hodnotenie „po novom““ - 22. 2. 2024. Aj naďalej táto oblasť ostáva v ponuke ako možnosť aktualizačného vzdelávania pre vašu školu.
V ponuke vzdelávania nášho RCPU je aj prednáška 12. 12. 2023 Ako na zmenu? Začnime u seba ...
Danka Kožlejová, mentorka RCPU
Seminár: Ako hodnotia dobrí učitelia
„Ukážte mi, ako hodnotíte žiakov, a ja vám poviem, aká ste škola.“
Niektorí naši mentori sa v októbri – novembri zúčastňujú vzdelávania zameraného na rozvoj kompetencií pedagógov orientovaných na implementáciu inovácií v hodnotení výkonov žiakov. Lektorom seminárov k problematike hodnotenia žiakov je odborník na slovo vzatý – RNDr. Vladimír Burjan. Zamýšľame sa nad tým, aké sú základné funkcie hodnotenia, v čom je problém so známkami, čo je slovné, sumatívne a formatívne, priebežné či súhrnné hodnotenie... a mnoho i.
Prečo sa vzdelávame aj my? Lebo vám chceme byť nápomocní aj v tejto oblasti. Už teraz pripravujeme pre učiteľov základných škôl Prešovského okresu v decembri workshopy, v ktorých budeme zdieľať naše vedomosti a skúsenosti súvisiace s hodnotením. Kontaktujte nás na: https://www.rcpupo.sk/ Sme tu pre vás.
Konferencia pre riaditeľov ZŠ: Najzásadnejšie reformy ZŠ od 1. 9. 2023
Legislatívne novinky • Odmeňovanie • Financovanie
Termín: 14. 11. 2023
Prednáša: doc. JUDr. Jozef Tekeli, PhD., Ing. Jana Sládečková, PhD., Ing. Jarmila Belešová, PhDr. Marek Havrila, PhD.
Miesto konania: Hotel NIVY, Bratislava
Regionálne centrum podpory učiteľov už aj v Prešove
Slovenské školstvo čaká v nasledujúcich rokoch mnoho zmien. Na rozvoji edukačných programov pre žiakov základných škôl sa podieľajú vo vysokej miere Regionálne centrá podpory učiteľov (RCPU). Jedno nové centrum pribudlo aj v Prešove. Jeho prvá prezentácia pre učiteľov základných škôl sa konala práve na pôde Prešovskej univerzity.
Jednotlivé regionálne centrá v rôznych slovenských okresoch zriaďuje Národný inštitút vzdelávania a mládeže (NIVAM). Začiatkom septembra vzniklo 16 nových centier pre podporu učiteľov. Ich vznik sa viaže na kurikulárnu reformu školstva na Slovensku. Hlavným cieľom tohto rozsiahleho projektu je mentoring učiteľov na základných školách, ktorí vyštudovali pedagogické zameranie v časoch, kedy takáto reforma ešte nepripadala do úvahy.
Predstavitelia RCPU v Prešove oboznámili riaditeľov okolitých základných škôl s tým, ako centrum plánuje spolupracovať s ich pedagógmi. Mentoring základoškolských pedagógov spočíva v ich zaškolení a prispôsobení na reformované edukačné procesy. Tie sa týkajú digitalizácie výučby, jazykovej a komunikačnej gramotnosti, presadzovania vyučovacích jazykov národnostných menšín či blokovej výučby. V nasledujúcich rokoch by sa mali základné školy prispôsobiť na blokový formát výučby, ktorý by zahŕňal 90-minútové hodiny s dlhšími prestávkami, ranné stretnutia tried a spoločné zdieľania v kruhoch. Ale aj spoluprácu medzi žiakmi rôznych ročníkov či zameranie na tvorbu projektov namiesto domácich úloh. Posilnená by mala byť výučba nepísanou – digitálnou formou či prakticky zameraná výučba jazykov. Cieľom je naučiť deti používať cudzí jazyk v komunikácii a nie iba výučba porozumenia cudzích jazykov. Mentorka RCPU Prešov Petronela Kovaľová vysvetlila účel mentoringu slovami Jána Amosa Komenského: „Hľadajme spôsob, aby učitelia menej učili a žiaci viac pochopili.“
(Zdroj: vzdelavanie21.sk)
Ide o najrozsiahlejšie zmeny v rámci školskej výučby na základných školách v ére samostatného Slovenska. A práve preto, že sa školstvo stále obmieňa, je potrebné zaučiť pedagógov, aby sa lepšie adaptovali na nový spôsob výučby. Sami by sa k týmto zmenám totiž nedostali a neboli s nimi na rozdiel od mladších pedagógov konfrontovaní už počas vysokoškolského štúdia. Úloha mentorov je nevyhnutnou súčasťou projektu reformy školstva. „Regionálne centrum podpory učiteľov v Prešove ponúka predovšetkým nami zadefinované 5P: podporu, pomoc, profesionalitu, poradenstvo v oblastiach týkajúcich sa reformy a taktiež partnerstvo týkajúce sa základných škôl okresu Prešov,“ dodala riaditeľka RCPU v Prešove Dagmara Verešpejová. Zároveň podotkla, že: „Prešovské regionálne centrum je jedno z najväčších na Slovensku z hľadiska počtu škôl, ktorým ponúkame naše služby. Od toho sa odvíjalo pridelenie počtu mentorov. K dispozícii máme 13 mentorských miest.“
Podľa jej slov vznik RCPU v Prešove nebol časovo ovplyvnený vonkajšími faktormi, no vznikol podľa plánov Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR v druhej etape tohto projektu. „Už je spustená aj tretia etapa, kedy budú vznikať aj v Prešovskom kraji ďalšie centrá,“ upresnila riaditeľka Verešpejová. „Veľmi dôležitým poslaním je to, aby tieto centrá boli zriadené na úrovni okresov, pretože každý okres v rámci školstva a vzdelávania je špecifický.“
Pozitívne reakcie vyvolal tento projekt reformy aj u riaditeľov základných škôl v okrese Prešov. „Prínos vzniku RCPU bude dosť značný, keďže vznikne organizácia, ktorá bude vedieť poradiť mojim učiteľom v otázkach, v ktorých si nebudú vedieť poradiť sami. Už teraz sme dohodli stretnutie, ktorým prídu predstaviť činnosť RCPU a budeme využívať v značnej miere pomoc mentorov,“ povedal riaditeľ ZŠ s MŠ Šarišské Bohdanovce Marián Vadas.
(Zdroj: youtube.com/ Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR)
„Netrpezlivo sme na to čakali, keďže sme škola, ktorá vstúpila do tvorby nového kurikula. Máme skúsenosti s mentoringom v rámci programu Teach. Pre našich učiteľov to bude veľká podpora aj v napĺňaní vízií školy,“ odpovedala na otázku prínosu vzniku RCPU v Prešove riaditeľka ZŠ Rokycany Iveta Markovičová. Zároveň spomenula, že ZŠ Rokycany už v tomto čase vyučuje spôsobom charakterového vzdelávania, ktorým vytvára pre žiakov pevný základ na akademické vzdelávanie.
Na Slovensku fungujú rôznymi reformovanými vzdelávacími programami aj iné štátne či súkromné školy. Mentorka Petronela Kovaľová si je vedomá, že tieto reformy môžu priniesť aj skeptické reakcie, a to najmä u rodičov detí. Tvrdí však, že zmenu systému pociťujú viac školy ako samotní rodičia, a že každý rodič chce vidieť svoje dieťa rásť a napredovať. Dodáva, že pomocou projektovej výučby deti rastú, aj keď je pre školy náročná práve fáza prebúrania stereotypného systému výučby a adaptácia na kurikulárnu reformu. Z vlastnej skúsenosti hodnotí, že školy, ktoré napokon prijali tento formát výučby, vykazujú lepšie výsledky a ich žiaci chodia do školy radšej.
Autor: Joachim Benedikt Šulík
Zdroj článku:
https://unipopress.ff.unipo.sk/regionalne-centrum-podpory-ucitelov-uz-aj-v-presove/
Rozvoj lektorských zručností pedagogických a odborných zamestnancov RCPU
Pre viac fotiek kliknite TU.
Pracovné stretnutie riaditeľov a zástupcov RCPU regiónu Východ
Pre viac fotiek kliknite TU.
Školenie mentorov RCPU
Stará Lesná vo Vysokých Tatrách sa v dňoch 14.-18.8.2023 stala miestom školenia budúcich mentorov RCPU. Pod záštitou MŠVVaŠ SR sa“ Školenia mentoringu“ z dielne Teach for Slovakia zúčastnili budúci mentori z Prešova, Bardejova,Sabinova, Košíc, Popradu.
Týždeň plný užitočných informácií, tvorivých aktivít, moderných skúseností, okorenený humorom a novými priateľstvami, bol zavŕšený mentoringovými analýzami. Vďaka tvorivým a nadšeným lektorom/ Erik Tomásch a Katarína Ružičková/ to bolo úžasné a mimoriadne prínosné školenie, z ktorého budeme dlho čerpať vo svojej praxi mentorov.