Rozdávali sa rady do života v digitálnom svete
Podujatie s názvom „Možnosti vs. Zodpovednosť: Ako (pre)žiť v digitálnom svete“ priviedlo v piatok 25. októbra 2024 asi šesť desiatok učiteľov, školských digitálnych koordinátorov a zamestnancov knižníc na Pedagogickú fakultu Prešovskej univerzity v Prešove. Pre účastníkov konferencie bol okrem prednášky pripravený bohatý program workshopov od lektorov z organizácií ako IPčko, DemagogSK, DigiQ, NIVAM, Digitálni rodičia, VÚDPaP.
V Týždni mediálnej a informačnej gramotnosti tak konferencia prináša zásadné posolstvo: rozvoj kritického myslenia a mediálnej gramotnosti je nevyhnutným predpokladom pre bezpečný a zodpovedný pohyb v digitálnom svete. Spolu s tzv. „balíčkom prežitia v digitálnom svete“, ktorý na prednáške formou prezentácie predstavila Viktória Norisová z Rady pre mediálne služby, mohli návštevníci objaviť dopady digitálnych technológií na mládež, trénovať svoje kritické myslenie, preskúmať otázku umelej inteligencie či zaškoliť sa v smere digitálneho well-beingu. To, že medzi učiteľmi je veľký dopyt po praktických skúsenostiach, pociťuje aj organizátorka Viktória Norisová: „Učitelia majú potrebu praktického vzdelávania, získať jasné zdroje, možnosti interaktivity, ktoré môžu vyskúšať, a potom sami preniesť do vzdelávania. Vnímam veľký záujem o digitálne témy, pretože ich študenti v tom digitálnom svete žijú a nerozlišujú medzi online a offline svetom.“ Každý účastník si mohol zvoliť dva zo šiestich ponúkaných workshopov. Tie boli prekladané prestávkami na neformálne rozhovory a sieťovanie medzi účastníkmi.
,,Dnes ponúkame workshop o dezinformáciách a umelej inteligencii. Sme z organizácie Demagog.sk, ktorá sa venuje overovaniu politických výrokov a zároveň vyvracaniu dezinformácií na internete a sociálnych sieťach. Na workshope sa pozeráme na to, aký level nebezpečenstva do boja proti dezinformáciám priniesla umelá inteligencia, či sú nejaké nástroje, ktoré môžu odhaliť jej použitie”, vyjadrila sa lektorka Veronika Frankovská.
Absolventka mediálnych štúdií FF PU Martina sa zúčastnila workshopu, ktorý organizoval Jan Smatana z DIGIQ: ,,Bolo to veľmi zaujímavé, robili sme veľa aktivít a mne sa to veľmi páčilo a dúfam, že to prinesiem aj do školy, v ktorej vyučujem.”
Po workshopoch sa účastníci zo skupiniek znova zjednotili na prednáške ohľadom problémov prokrastinácie, rozptýlenia technológiami a multitaskingu, ktorú si pripravila Vladimíra Hladíková z Fakulty masmediálnej komunikácie Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave. Prednášajúca vysvetlila účastníkom, ako na tieto problémy brať ohľad v praktickom živote a ako viesť svojich študentov k sústredeniu a efektivite. Podobne ako prvá prednáška, aj táto bola vedená interaktívnou formou. Účastníci sa mohli k téme vyjadrovať aj cez ankety prostredníctvom svojich mobilov.
Organizátorka Viktória Norisová pre UnipoPress vysvetlila význam takéhoto podujatia: „Okrem toho, že sa učitelia stretnú a vzájomne si vymenia svoje poznatky, tak prínos spočíva práve v tom, že na takejto konferencii získajú praktické materiály, pomôcky na vyučovanie, plagáty na nástenky a od lektorov získajú praktické usmernenia k témam, ktoré potom môžu so žiakmi preberať.“ Všetci, ktorí sa zúčastnili, dostanú online formou materiály a prezentácie, s ktorými sa už v rámci prednášok stretli, no tiež aj mnohé ďalšie, ktoré môžu v praxi využiť.
Tlačené podklady a plagáty si mnohí odniesli. Pedagógovia s nimi pripravujú materiály pre svojich študentov a šíria v školách osvetu o mediálnych témach. „Vzala som si materiály, aby som mohla pre svojich žiakov urobiť nástenku,“ hovorí Oľga, ktorá pôsobí na Základnej škole vo Vinnom. Konferenciu si pochvaľovala, ako učiteľku i matku ju témy zaujali. Najväčší prínos konferencie vidí v tom, že vďaka nej môže zostať v tempe so svojimi žiakmi a reagovať na ich aktuálne digitálne problémy. „My, učitelia, v týchto otázkach často za deťmi výrazne zaostávame,“ konštatovala.
Na konferencii sa zúčastnil aj vysokoškolský pedagóg Matúš Žac, ktorý bol rovnako vďačný za nové poznatky a materiály na použitie v živote aj pri svojej práci na Inštitúte politológie Filozofickej fakulty PU i v centre Europe Direct. „Je dôležité hovoriť o hrozbách v digitálnom priestore a učiť sa, ako im čeliť a pripraviť na ne aj našich budúcich absolventov,“ uviedol.
Aj ostatní účastníci sa zhodujú v tom, že učiť žiakov mediálnej gramotnosti je dôležité, no dodávajú aj to, že to nie je vždy jednoduché. V online ankete realizovanej v rámci prednášky sa vyjadrili, že problémami sú napríklad ich vysoká pracovná zaťaženosť, nedostatok času, financií a podpory od vedenia škôl. Mediálna výchova sa v súčasnosti na školách vyučuje prevažne ako povinná prierezová téma, ktorá sa včleňuje do rôznych predmetov ako slovenský jazyk, umenie a kultúra, občianska náuka a ďalších. Môže sa však vyučovať aj ako samostatný voliteľný predmet.
Toto podujatie sa konalo v rámci týždňa mediálnej a informačnej gramotnosti, ktorý vyhlasuje organizácia UNESCO každoročne koncom októbra. Jeho podstatou je povzbudiť k šíreniu osvety a organizovaniu vzdelávacích podujatí, aké bolo aj tento piatok na našej univerzite. Konferenciu zorganizovala platforma Mediálna gramotnosť+ a Rada pre mediálne služby v spolupráci s Prešovskou univerzitou a Regionálnym centrom podpory učiteľov na Prešovskej univerzite v Prešove.